Profesorica Blaženka Divjak je na konferenciji govorila o izazovima koje donosi postpandemijska era u kojoj je došlo do zamora od digitalnih uređaja i sadržaja, a istovremeno se pojavio novi veliki proboj umjetne inteligencije (UI) u sve pore društva. Ovakav dvostruki izazov podrazumijeva donošenje odluka u kompleksnoj domeni, budući da postoje brojne nepoznanice i teško se određuju sve uzročno-posljedične veze (Snowden, 2002), što zahtjeva provođenje i sustavnu analizu brojnih znanstvenih eksperimenata o mogućnostima i rizicima primjene UI u obrazovanju. Temeljem toga trebali bi se bolje razumjeti procesi koje UI inicira i na koje utječe u obrazovanju, ali i u društvu u cjelini. Budući da se UI strelovito širi, ključne se odluke na međunarodnoj razini trebaju donijeti u sljedećih godinu-dvije. EU je prvi donio Zakon o UI-ju, ali njegova puna implementacija će se dostići tek za tri godine, a to ostavlja prostor za moguće zlouporabe. Stoga se nacionalne vlade i obrazovne institucije trebaju aktivo uključiti u dizajn i provođenje poželjnih scenarija primjene UI-ja u obrazovanju te prevenirati ili ublažiti neposredne rizike - naglasila je profesorica.
Prof. dr. sc. Blaženka Divjak je predstavila i rad FOI-jevog Laboratorija za analitiku učenja i akademsku analitiku čija je voditeljica
Divjak je također naglasila da inovacije do kojih smo došli tijekom pandemije ne smijemo odbaciti, već ih kritički sagledati, i one koju su se pokazale korisnima, dalje dograđivati elementima umjetne inteligencije i primjenjivati. Tim je povodom posebno analizirala koja su znanja, vještine i vrijednosti nužne da bismo uspješno radili u suradnji s umjetnom inteligencijom. Tu se, između ostalog, ističe potreba za vještinama prepoznavanja i postavljanja problema, kritičkog promišljanja i donošenja etičkih prosudbi, kao i dizajniranja rješenja i razvoj pismenosti za odgovornu potrebu UI-ja. Preduvjet da se uspije u odgovoru na zahtjeve za redefiniranim ishodima učenja je brzi i kontinuirani profesionalni razvoj nastavnika na svim razinama obrazovanja.
Konferencija je bila i prilika da se osvrne i rad Laboratorija za analitiku učenja i akademsku analitiku FOI-ja, s naglaskom na projekte koje vodi: Erasmus + iLed (Innovating Learning Design in Higher Education) i HRZZ TRUELA (Trustworthy Learning Analytics and Artificial Intelligence for Sound Learning Design), a u kojima projektni tim razvija koncepte, alate i algoritme za dizajn učenja, procjenu vjerodostojnost UI-ja u obrazovanju te povezivanje dizajna učenja, njegove orkestracije, praćenja i evaluacije pomoću analitike učenja.
Prikazala sam i mogućnosti primjene koncepta i alata za dizajn učenja BDP (www.learning-design.eu) koji je do sada upotrebljavalo preko 1700 korisnika u više od 40 država svijeta, te rezultate istraživanja vezanih uz predikcije uspješnosti studenata na temelju formativnog vrednovanja i digitalnog traga te valjanost vrednovanja (radovi objavljeni u Q1 časopisima J. of Computer Assisted Learning i British J. of Educational Technology). Nakon predavanja je bilo dosta pitanja i otvorila se zanimljiva rasprava. Tijekom konferencije i društvenog programa ostvarila sam brojne kontakte, koji će biti od koristi u daljnjem radu Laboratorija za analitiku učenja - rekla je prof. Blaženka Divjak.
Prof. dr. sc. Blaženka Divjak održala je pozvano predavanje pred 500-tinjak sudionika (hibridno)
Dva radna dana konferencije su bila posvećena radionicama (analitike učenja, alati za povratne informacije, izrada botova, adaptivno učenje, etička pitanja vezana uz umjetnu inteligenciju u obrazovanju, primjena tehnologije u osiguravanju jednakih prilika itd.), a tri dana su se prezentirali probrani znanstveni radovi (stopa prihvaćanja radova je bila ispod 30%).
Uz profesoricu Divjak s FOI-ja, pozvano predavanje održao je i prof. dr. sc. Seiji Isotani sa Sveučilišta Sao Paolo i Harvarda s temom Artificial Intelligence in Education and Public Policy: A Case from Brazil, a treći dan dr. sc. Peter Clark (Navigating the Evolution: The Rising Tide of Large Language Models for AI and Education), jedan od suosnivača Allen instituta. Opisi svih pozvanih predavanja dostupan je ovdje.
Detaljni program konferencije dostupan je ovdje, a zbornik radova objavljuje Springer u Lecture Notes in Artificial Intelligence (LNAI) i u Lectures Notes in Computer Science (LNCS).